Undrar om jag får IG?

Bloggdottern suckar över skolan. Suck. Suck.
Livet är inte perfekt och rent. Livet är kladdigt och besvärligt.
Det är bara att kasta sig in i kladdet och leva livet. Ta tag i allt. Fokusera. Leverera. Ingen annan kan leva livet åt dig.
Men nu har jag gjort något förbjudet. Jag har fuskat. Hjälpt min dotter med en uppgift till skolan. Eller hjälpt och hjälpt, jag har gjort hela skiten själv. Hon tryckte väl på sin höjd på sänd-tangenten på mejlet.
Hon som annars är bra på att skriva, bad mamma om hjälp. Det stod still. Hon kunde/ville/orkade inte(japp så är det!!)skriva en novell.
Så mamma funderade. Tänkte(ja jag tänker ibland).Det blev en story från verkliga livet. En lten sorglig historia om ond bråd död. Ett barn som dör. Omgivningens reaktioner. En mamma som söker sitt barn hos ett medium. Som där får kontakt.
Nu får jag vänta ett tag på att se vad jag får för betyg. Säkert IG. Hjälpte en annan gång min äldsta dotter med en novell. Jag var nöjd. Historien höll, punkter och kommatecken på rätt ställe. Stycken och inledning.
Men gissa betyget. Icke godkänd. Blev så in i helvete förbannad. Hur kan man ge någon icke godkänd på en skrivning när man arbetat med materialet och lämnat in. IG för mig är när man inte gör ett enda skit. men har förstått att så är det inte i skolans värld.
Men jag kunde ju inte gärna klagat hos rektorn(annars har jag varit där förut och sagt min mening om lärare)att jag fick IG på en novell jag skrivit åt mitt barn.
Ärligt talat, nu sticker jag ut, men lärare är ett jävla pack. Flera av lärarna skulle behövt en karriär utanför skolans värld. Många har vandrat från skolbänk till skolbänk. Ett liv utanför skolans väggar hade definitivt inte skadat. En karens på fem år sådär innan man får söka vidare till lärarhögskolan, för att på dessa åren suga in nya intryck, ta lärdom från "vanliga arbetslivet". Med tre döttrar och olika skolar har jag stött på alltför många lärare som inte begriper ett enda skvatt av hur verkligheten ser ut(om sanningen ska fram finns det ett och annat guldkorn också, men de är sällsynta).
-Åh, har du inga kompisar? Jamen bli vän med någon då!(lärare X försöker hjälpa elev Y). Suck!
/Mamman

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0